torsdag 21 september 2017

Mixed media art journal cover - DT work for The Paper Crafting

Hej!

Translation in right sidebar.


Det här med art journaling, det är beroendeframkallande! 
Vad som nästan är ännu roligare än att skapa i själva boken, är att göra sin egen art journal.
Jag har många! Men, jag hade ingen långsmal så därför gjorden jag en. Här visar jag hur jag dekorerade framsidan.


Jag vill verkligen rekommendera er att gå in på YouTube och söka på "coptic binding" eller "coptic stitching". Det finns många jättebra tutorials som lär ut tekniken på ett bra sätt. När ni sedan har sytt ihop er första bok så blir det fler, jag lovar! Fördelen med denna teknik är att boken öppnar sig helt plant, vilket är en stor fördel när man ska skapa i boken.

Här har jag använt mig av just den tekniken. Lite hårdare kartong till fram- och baksida tar jag till exempel från baksidan av olika block av designpapper. Till sidorna i boken använder jag akvarellpapper.



För att dekorera framsidan börjar jag med ett lager modeling paste genom en stencil.
Målar sedan allt med ett lager vit gesso.


Sprayar sedan med olika nyanser av turkos ink spray. 
Jag applicerar också distress paint genom en stencil med samma harlequin mönster som den förra, fast mindre rutor för att skapa variation men ändå binda ihop det.


Jag stansar ut stjärnor i olika storleker från ett monoprint jag har gjort på min Gelli plate,
Jag stämplar med svart på både bok och stjärnor. Även här med harlequin mönster. Jag fyller i vissa av rutorna i det stämplade mönstret på mina stjärnor med vit poscapenna.

Jag arrangerar stjärnorna som jag vill ha dem och limmar fast, och min framsida är klar. 
Det kan vara bra att tänka på att hålla framsidan på boken platt, utan stora bulliga dekorationer. Det är svårt att skapa i den annars. Ett annat alternativ är att dekorera framsidan sist, när boken är full med vackra uppslag.




Produktlista:
Modeling paste (Pebeo)
Vit gesso (Liquitex)
Harlequin stencil (Prima)
Harlequin stencil (Tim Holtz)
Dylusions sprays, calypso teal, vibrant turquoise, polished jade (Ranger)
Distress paint, evergreen bough ((Ranger)
Monoprint (går lika bra med annat mönstrat papper)
Stämplar: vintage script, grungy harlequin, textured spring (Rubber Dance)
Stämpel "Paint" (äldre från Panduro)
Vit Poscapenna
Lim

Hoppas ni blev inspirerade att börja binda era egna art journals!
Tack för besöket,

Melina



1 kommentar: