lördag 8 oktober 2016

Album, tutorial

Hej!

Translation in right sidebar.

I det här inlägget beskriver jag hur jag har konstruerat sidorna i mitt senaste album.
Jag använder kartongblad som är 235x330 mm, vilket är ca 9 1/4" x 13"
Jag gör 2 olika typer av sidor i albumet och använder totalt 5 kartongblad.

 Sidtyp 1: Skåra enligt ovan på längden


Sidtyp 1: skåra enligt ovan på bredden


Sidtyp 1: klipp enligt ovan fram till mittenmarkeringen vid 6 1/2"
Jag gjorde 3 likadana sidor.


Sidtyp 2: skåra på längden som vid första


Sidtyp 2: skåra på bredden endast vid 6 1/2"


Sidtyp 2: klipp upp till mittenlinjen. Kapa de lösa flikarna på valfri höjd - dessa ska bli fickor i albumet. Jag gjorde 2 likadana sidor.
Lösa remsan med hålen i viks och limmas ihop med den andra delen för ökad stabilitet för bindningen sedan.


Nu är sidorna klara. Sidtyp 1 har flikarna nedåt så att de kan vikas upp när man tittar i albumet, och sidtyp 2 har fickor i nedre delen av sidan.
Omslaget och det färdiga albumet visas i nästa inlägg :)
Hoppas vi ses snart igen!
Vänligen
Melina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar